17/10/2019

Virtuele restaurants: vreemde hype of nieuwe kans?

Virtuele restaurants zijn restaurants waar je als gast niet fysiek terecht kan. Je vindt ze enkel online. Daar koop je hun gerechten via bezorgdiensten als Uber Eats en Deliveroo. Zo spelen ze in op de groeiende vraag naar snelle maar kwaliteitsvolle bezorggerechten.

Dark kitchens, bezorgrestaurants, ghost restaurants, delivery-only restaurants, online-only restaurants … de virtuele restaurants vind je onder vele namen. Sommige virtuele restaurants werken met meerdere vanuit één fysieke keuken. Andere zijn een nevenactiviteit van een bestaand restaurant. In steden zoals Amsterdam, Parijs en New York zie je ze al een tijdje opduiken in het (online) horecalandschap. In België vind je er ondertussen iets meer dan 20. En de interesse groeit.

Waarom? Omdat een virtueel restaurant heel wat voordelen heeft:

  • Je hebt beperkte opstartkosten.
  • Je stemt je maaltijden perfect af op bezorgen.
  • Je werkt efficiënter waardoor je kortere wachttijden garandeert.
  • Je wisselt vlot van product waardoor je meer keuzes kan aanbieden.

Of virtuele restaurants een vreemde hype of nieuwe kans zijn, is nu nog niet te zeggen. Ze zijn te jong om al resultaten te zien. Voorlopig blijven de meningen verdeeld. Sommige menen dat de vraag niet groot genoeg is. Anderen geloven er volop in en zien deze restaurants als de volgende stap in de foodservice. Los van deze discussie is volgens zakentijdschrift Forbes één ding duidelijk: ‘Virtual restaurants are changing the business model of restaurants’.

Wordt zeker vervolgd.

Lees meer over virtuele restaurants in de Tijd, Raconteur en Food Inspiration Magazine.