27/01/2017

Digitale data gouden kans voor hotellerie

Gasten laten allerlei digitale sporen na wanneer ze op hotel gaan. Dit verloopt via het online boekingsproces, sociale media, het schrijven van reviews, het gebruik van wifi tijdens het verblijf, enzovoort.  

Digitale data essentieel in strijd om hotelgast 

Hoteliers kunnen deze digitale sporen gebruiken om hun gasten beter te leren kennen. Zo kunnen ze beter anticiperen op de wensen van hun gasten, waardoor de servicekwaliteit en klantentevredenheid hoger worden getild. Dit kan een belangrijk voordeel zijn in de concurrentiestrijd met andere hoteliers.

Digitale data belangrijk voor prijsoptimalisatie

Digitalisering is reeds een belangrijk instrument om de kamerprijs te optimaliseren. Door cijfers zoals bezettingsgraad en no-show percentages uit het verleden te analyseren, kunnen hoteliers voorspellen wanneer er een hogere vraag naar hun kamers is. Hierop kunnen ze hun kamerprijs afstemmen. Ook voor andere activiteiten die het hotel aanbiedt (zoals het restaurant, bar, vergaderzalen…) kan men deze data gebruiken om de prestaties te optimaliseren.

Hoteliers staan voor datapuzzel

De vele digitale sporen en bronnen zorgen voor een ware ‘datapuzzel’. Deze puzzel oplossen vraagt specifieke kennis die hoteliers niet steeds in huis hebben. Gelukkig bestaan er heel wat tools die hierbij helpen en die ook voor kleinere hotels betaalbaar zijn. Daarnaast kan elke hotelier een aantal ‘basisacties’ ondernemen om digitale data zo goed mogelijk te benutten.