28/04/2017

Next Learning - Agile leren en innoveren

Vorige week was Guidea aanwezig op het Learning congres “Next Learning” in ’s Hertogenbosch, Nederland met als thema: Agile leren en innoveren. Ruim 900 learning professionals namen deel aan dit event waar iedereen zijn eigen programma bepaalt. Op welke nieuwe vooruitstrevende manieren komt onderwijs de arbeidsmarkt tegemoet via leren en opleiden?

Je kiest uit een waaier van expertsessies, partnersessies, workshop, learning tables … Deze vijf thema’s staan centraal:

1. gepersonaliseerd leren,

  • Inspelen op specifieke leerbehoeften
  • Verdiepend leren
  • Faciliteren met leertechnologieën, zoals Artificial Intelligence

2. werkplekleren 70-20-10,

  • Stimuleren van continu leren
  • Borgen van het geleerde – leereffect
  • Informeel leren zichtbaar maken

3. empower de lerende (DIY),

  • Leren van fouten, hoe stimuleer je dat?
  • Motiveren- op zoek naar het hart van de lerende
  • Verantwoordelijkheid bij de lerende zelf – nieuwe rol HRD (Human Resource Development)

4. veranderend learning design

  • De klant als uitgangspunt
  • Design Think for Educators
  • Vervangende leervormen: VR, AR, video en meer

5. vuca en leren.

  • Creëren van de flexibele, continu lerende organisatie
  • Multidisciplinair leren: productontwikkeling ‘on-the-go’
  • Organisatie-overstijgend: co-leren

Wij lieten ons inspireren in volgende sessies:

Mindblowing technologies in learning to embrace

Donald Clark, een ed tech entrepreneur, laat ons kennis maken met hippe, innoverende technologieën. Hij stelt de taak van de leerkracht in vraag. A.I. -artificial intelligence- kan op veel vlakken de functie van leerkracht overnemen en dat toont Donald aan, aan de hand van voorbeelden.

De business-vraag helder krijgen – empower mensen met deze sterke aanpak

Hoe pak je onduidelijke beleidsvragen aan? Edwin Schouten van The Visioning Group stelt het SSBK model voor:

  • situatie nu
  • situatie gewenst
  • blokkade/barrière
  • kernvraag

Kort samengevat, is de vraag niet duidelijk, ga dan doorvragen tot je een klare kijk hebt en een oplossing kan aanreiken.

Van je fouten kun je leren

Een volgende expertsessie bespreekt het onderzoek en de inzichten “van je fouten kun je leren”. Kirste Den Hollander van Kessels & Smit stelt haar onderzoeksresultaten voor. Het onderzoek toont aan wat leren van fouten zo belangrijk maakt en welke stappen nodig zijn om van een onbedoelde uitkomst werkelijk een leerervaring te maken.

Implementeren van leren op de werkplek - de omslag naar continu leren en presteren

Vervolgens sluiten we aan bij de learning table “implementeren van leren op de werkplek-de omslag naar continu leren en presteren”. 70% van wat je leert start vanuit je werkplek. De overige 30% van het leerproces verdeelt zich voor 10% naar het formeel leren (doceren) en 20% leren van anderen.

Leren op het werk is verder bouwen op de bestaande kennis en ervaring. Met behulp van een systeem ga je structureren en stimuleren. Je medewerkers kunnen vanuit de werkplek snel info zoeken via een app waar ze alle nodige kennis kunnen halen. Je legt de regie van het eigen leren en het ontwikkelingsproces in handen van je medewerker.


HRD in de agile organisatie – transform or die

Prof. Dr. Hans Bakker van Business Universiteit Nyenrode merkt op dat het aanbod van talent zal veranderen als gevolg van de digitalisering. Onze online data zijn handel geworden en onze privacy verdwijnt. De toekomst wijst verschillende scenario’s aan: Technologie brengt enerzijds een onbeperkte groei aan mogelijkheden; anderzijds is het niet een doorslaggevende factor bij HRD.

De agile en creatieve medewerker-waar zit “de knop”?

Het congres sluit af met de spreker van het jaar 2016, Karl Raats, Mondhoekmissionaris. Hij stelt het hele dagprogramma van het event in vraag. En komt tot volgende conclusie:

  • A.I. (artificiële intelligentie) kan de leerkracht niet vervangen. A.I. ziet geen potentieel in leerlingen. De persoonlijke aanpak kan je niet vervangen door digitalisering. Digitalisering kan wel een ondersteuning zijn.

Hij wil terug naar de vraag. Leerlingen nieuwgierig maken en prikkelen. Waarom? Hoe? Waar? De antwoorden liggen digitaal al voor het grijpen.

We sluiten deze inspirerende dag af met de vraag: “Hoe ziet onderwijs er uit op Next Learning volgend jaar?”