12/04/2018

Naar buiten!

De lente is er. Tijd voor zonovergoten dagen en actie op het terras. Ben jij er klaar voor? Zijn je medewerkers goed getraind om er in te vliegen?

1. De infrastructuur

Bij het bovenhalen van alle tafels, stoelen, parasols, kussens, terrasverwarming,  e.a. controleer je of alles nog bruikbaar is. Kijk of er herstellingen of nieuwe aankopen nodig zijn. Denk vooral aan wiebeltafels en -stoelen. Ook glaswerk, servetten, asbakken (je mag nog altijd roken op een terras) zijn na te kijken.

Overweeg om te investeren in technologie die het opnemen van bestellingen en het bedienen vereenvoudigt en versnelt.

2. Menukaart

Ben je op de hoogte van de nieuwe zomertrends wat eten en drinken betreft? Vooral mocktails en te delen hapjes zijn op dit moment hot. Enkele warme dranken staan ook goed op de kaart op momenten dat de zon of warmte het wat laat afweten.

3. Communicatie

Personeel

Stippel een rondleiding uit voor je medewerkers zodat ze weten waar alles te vinden is en wat waar hoort (MEP=Mise En Place) voor een vlotte bediening.

Bespreek met alle werknemers wat de knelpunten waren op het terras vorig seizoen en los deze samen op.

Informeer je medewerkers over nieuwe items op de menukaart en hoe die geserveerd worden.

Verdeel de taken onder je medewerkers. Maak duidelijk bij wie ze terecht kunnen bij klachten of problemen.

Gasten

Bied je gasten de nieuwe trends aan op je menukaart. Inspiratie doe je op in o.a. vaktijdschriften, beurzen en online. Of collega’s en gasten geven je tips waar je nieuwe trends kan spotten.

De gast merkt aan de beroepskledij of het uniform welke verantwoordelijkheid iedere medewerker heeft. Een badge met de functie van de medewerker brengt ook duidelijkheid.

Heb jij nog leuke tips die kunnen toegevoegd worden aan dit artikel? Mail ze naar nina.van.hecke@guidea.be

Veel succes.