Trend 7: Unieke ervaringen

03/06/2021

Er is een fundamentele verschuiving van bezit naar beleving. Doen maakt gelukkiger dan hebben. De horeca heeft deze verschuiving naar unieke ervaringen goed begrepen. Beleven jouw klanten iets unieks, speciaals of onverwachts in je zaak? 

Unieke ervaringen

Immateriële waarden zoals zingeving, onthaasting, kwaliteit van leven drijven veel meer boven dan vroeger. Je leeft in een ‘experience economy’ waarin de zoektocht naar speciale ervaringen centraal staat. Van materialisme naar experientalisme. Je wilt je tijd goed spenderen. Want tijd kan je niet bijmaken of kopen. 

Wat is de invloed van COVID-19 op deze trend?

De coronacrisis beperkt je mogelijkheden om unieke ervaringen op te doen. Heel wat activiteiten, hobby’s en sociale interacties vallen door de veiligheidsmaatregelen weg. Deze crisistijd dwingt je om op een andere manier unieke ervaringen te beleven. Minder ver, minder complex, minder groot. 

Je ziet horecaondernemers die goed inspelen op deze nood aan unieke ervaringen. Ze creëren herinneringen en verhalen die hun gasten meenemen naar huis. In deze horecaconcepten staat beleving centraal:

1. Dining dome

In het coronaproof Bubble BQ concept kan je in een sfeervolle, transparante ‘dome’ genieten van een bbq met je eigen bubble. 

2. Luchtdiner

Bij ‘Dinner in the sky’ geniet je met 31 andere gasten van een buitengewone lunch of diner onder de sterrenhemel in Brussel. Vanaf 11 juni tot 28 juni 2021. 

3. Drijvende restaurantervaring

Bij ‘Dinner on the lake’ kan je heerlijk tafelen terwijl je ronddobbert op het water. Naast Averbode, laten ze later dit jaar ook hun vlot varen in Zuienkerke en Willebroek. 

4. Virtual reality ervaring

Bij het Oostendse visrestaurant Storm krijg je een totaalbeleving voorgeschoteld: een verfijnd visgerecht én een educatieve virtual reality-ervaring. Storm investeerde in een unieke VR-bril die toont hoe lokale vis wordt gevangen voor het op je bord belandt. 

5. Vijf zintuigen diner

The Complete Experience @ the table in Ieper is een 3,5 uur durend, uniek belevingsdiner dat je 5 zintuigen prikkelt. Tijdens een 6-gangenmenu op een rollende tafel en via projectie, audio & video reis je door de Westhoek met z’n heerlijke streekproducten. 

6. Brasserietrein

Een praatcafé in een oude treinwagon, daar kan je nog even over blijven napraten. Dé droom van twee jeugdvrienden krijgt stilletjes aan vorm in Sint-Katelijne-Waver. 

7. Quiz hotel

In het Trivial Pursuit Hotel in Moskou beland je in een entertainende quiz. Hoe beter je de vragen beantwoordt, hoe beter de service wordt. 

Benieuwd hoe andere horecazaken inspelen op deze trends? Lees ons trendrapport van vorig jaar.

Ook interessant:

In een circulaire wereld of economie bestaat afval (haast) niet meer. Je afval wordt een grondstof, een bron voor iets nieuws. Je ingrediënten, producten, materialen, toest...

Je omgeving zit vol slimme toestellen die met elkaar en met het internet communiceren. Deze slimme toestellen verzamelen informatie, verwerken ze en geven je inzicht.

Na een periode van globalisering splitst de wereld weer op in groepjes gelijkgestemde mensen. Deze groepjes delen bepaalde interesses, waarden en normen. Op welke groep mik...

Nu de heropening van de horeca eindelijk in zicht is, bestaat de kans dat je wereld opnieuw versnelt. Ook al schakel je terug een versnelling hoger, het blijft belangrijk o...

Je mentale weerbaarheid is essentieel. Zeker nu je enige zekerheid is dat je geen zekerheden hebt. Hoe weerbaar ben jij?

In deze wereld met een ouder wordende populatie doet je leeftijd er steeds minder toe. Je leeftijd bepaalt steeds minder je gedrag. Leeftijdsloos leven vereist een goede ge...