5 tips om je werknemers aan je te binden!

15/04/2021

De coronacrisis toont opnieuw dat het een hele uitdaging is om je team samen te stellen. Goede werknemers houden, wordt - naast nieuwe werknemers vinden - belangrijker dan ooit. Maar hoe doe je dat?

Wij vroegen het via diepte-interviews aan horecawerknemers zelf. Wat maakt dat zij bij jou blijven? Wat maakt dat ze bij je weg gaan? Dit zijn hun 5 belangrijkste tips:

1. Bewaak de werk-privé balans.

Werknemers geven aan dat ze vertrekken wanneer hun werk moeilijk te combineren valt met hun privéleven. De lange uren en het avond-, weekend- en vakantiewerk zorgen voor een onevenwicht. Dit valt eerder voor bij werknemers met een gezin of partner. 

Hoe bewaak je deze balans?

Volgens werknemers helpt het dat je onderling werkuren/-dagen laat wisselen, af en toe vrije weekends inplant, of afgebakende werkuren hanteert.

2. Werk aan de teamrelaties.

Werknemers melden dat een slechte teamsfeer een van de belangrijkste redenen is om te vertrekken. Dat gaat van iemand die zijn draai niet vindt binnen een (nieuw) team, over de ruwe manier van omgang met elkaar en roddels, tot een gebrek aan respect en pestgedrag door de collega’s en/of baas.

Hoe werk je aan deze relaties?
Werknemers verwachten dat je bemiddelt, navraagt wat wel/niet goed loopt en dit oplost, constructieve feedback geeft en ruzies helpt oplossen. Ook willen ze dat je teambuildingactiviteiten organiseert, samen iets gaat eten of drinken en/of maandelijkse teammeetings houdt. 

3. Bied groei- en leermogelijkheden.

Werknemers met ambitie geven aan dat ze vertrekken wanneer ze niet (meer) kunnen groeien in een zaak. Dit gaat van weinig doorgroeimogelijkheden naar andere functies tot een gebrek aan opleiding.

Hoe biedt je deze mogelijkheden?
Werknemers verwachten dat je hen op opleiding of stage stuurt tijdens de werkuren, workshops laat volgen en/of hen begeleidt op de werkvloer.

Schrijf hen in voor één van de opleidingen van Horeca Forma! Kies uit een gevarieerd aanbod, gratis voor mensen die werken in de horecasector (PC302).

4. Beheers de werkdruk.

Werknemers vertellen dat een hoge werkdruk een belangrijke reden is voor vertrek. Niet iedereen kan dit even goed of langere tijd aan. Vooral oudere werknemers melden dat ze deze druk steeds minder aankunnen. 

Hoe beheers je deze druk?

Werknemers melden dat het belangrijk is dat je hen laat bekomen na de service. Ze raden je aan om nieuwe werknemers een inloopperiode te geven en om in het oog te houden wat iedereen aankan.

5. Bewaak de emotionele belasting.

Werknemers halen ook emotionele druk aan als een belangrijke reden voor vertrek. Dit gaat van bazen die erg hoge eisen stellen, collega’s die je continu opjagen, klanten die weinig appreciatie tonen tot altijd moeten lachen en vriendelijk zijn.

Hoe bewaak je deze belasting?

Werknemers willen dat je opvolgt wie wat aankan, correct handelt en napraat na de werkuren.

Meer leren over werknemers vinden en binden? Schrijf je in voor één van de opleidingen van Horeca Forma!

Horeca Forma organiseert korte online & offline opleidingen voor de horecasector (PC 302). Het aanbod is gericht op horecawerknemers en hun werkgevers, horecawerknemers in tijdelijke werkloosheid & werkzoekenden die minder dan één jaar geleden nog in de horecasector (PC 302) werkten. Deelname is gratis.

Je vindt er opleidingen zoals:

  • je medewerkers (tevreden) houden,
  • dagdagelijks je team begeleiden,
  • leidinggeven,