Hoe communicatie een invloed heeft op het hergebruik van handdoeken bij hotelgasten

09/10/2017

De boodschap “Gebruik deze handdoeken zoals u dat thuis doet” maakt dat het hergebruik van handdoeken tijdens een vakantie met bijna de helft toeneemt.
De grootste toerismegroep van België onderzocht via welke communicatie dit hergebruik kon worden gestimuleerd. De ervaring leert dat de traditionele bordjes in de hotelkamers onvoldoende impact hebben, een gemiste kans om ook op reis een steentje bij te dragen voor het milieu. Uit het onderzoek blijkt dat mensen gevoeliger zijn voor verwijzingen naar hun thuisgedrag.

TUI onderzocht de impact van 3 boodschappen gedurende een maand in 700 hotelkamers: één met verwijzing naar de impact op het milieu, één met humor en één die verwees naar het thuisgedrag.

  • Het hergebruik van badhanddoeken steeg bij die laatste met 49,4%. Het hergebruik van de kleinere handdoeken liet een toename zien van 56,3%.
  • Bij de milieuboodschap steeg het hergebruik eveneens, maar in mindere mate; respectievelijk 38,6% en 43,1%.
  • De humorboodschap scoorde het slechts en zelfs lager (respectievelijk 25,8% en 32.6%) dan in de gevallen waarin helemaal geen boodschap op de hotelkamer lag.

TUI berekende dat het op basis van deze cijfers in alle hotels en resorts van de internationale groep jaarlijks ruim 17 miljoen liter water en 423.900 kWh kan besparen en tevens 228.000 kg minder CO2 kan uitstoten.

Onderzoek van TUI naar het hergebruik hotelhanddoeken