Is gezondheid één van de grote consumententrends in de foodsector?
20/06/2016
Gezond wint aan belang
Het bureau stelt vast dat de maatschappelijke aandacht voor gezonde voeding groot is. In Nederland geven zo’n 40% van de consumenten aan gezonder te willen eten. Meer dan 70% meldt dit reeds te doen. De groep personen die bezig is met gezond eten bestaat vooral uit (hoogopgeleide) jongeren en ouderen. Gezien het aandeel (hoogopgeleide) jongeren en ouderen in onze bevolking stijgt, stijgt ook de vraag naar gezonde voeding.
Invloed van technologie
Mensen hebben meer en meer kennis over (on)gezonde voeding. Via mobiel internet, sociale media en health tools hebben ze de mogelijkheid om meer te weten en te meten over eten. Vandaag is informatie over wat je eet haast altijd en overal beschikbaar. Steeds meer mensen gebruiken health apps die de inname van voedingsstoffen bijhouden en de lichaamsfuncties meten (bloeddruk, bloedsuikerspiegel, hartslag …).
Kansen voor de foodsector
Hoe kan de foodsector meegaan in deze gezondheidstrend? Het ING Economisch Bureau Nederland geeft de volgende tips:
- Neem de gezondheidstrend op in je strategie. Pas bijvoorbeeld je assortiment of aanbod aan, positioneer je als ‘gezonde keuze’ en richt ook je marketing hier op.
- Kies bijpassende acties. Zorg dat een gezonde keuze voor de hand ligt. Verhoog bijvoorbeeld het aandeel gezonde aanbiedingen, zet meer gezonde opties op je kaart en zet ze in de kijker.
- Maak het de consument gemakkelijker. Wees transparant over je producten. Waar komen ze vandaan? Hoe worden ze gemaakt? Wat bevatten ze ? Zo kom je tegemoet aan de informatiebehoefte van je gasten. Sommige gasten zoeken glutenvrije opties, andere verkiezen vegetarisch of willen vet en suiker vermijden. Hou daar rekening mee. Zorg bijvoorbeeld voor labels op je kaart of voor aangepaste menukaarten.
Een gezonde toekomst. De kansen van de gezondheidstrend voor foodbedrijven
Lees het volledig rapport van het ING Economisch Bureau.