Gastvrij in coronatijd: hoe ga je te werk?

21/09/2020

Hoe bewaak je de coronaregels op een gastvrije manier?


TIP 1. Maak het ongewenst gedrag niet persoonlijk
Ga je niet focussen op die ene persoon alleen maar maak je opmerking algemeen. Tenslotte wordt van iedereen een inspanning gevraagd om zich aan de regels te houden. Als je ziet dat een binnenkomende gast zijn of haar handen niet ontsmet, kan je er even op wijzen en rustig vragen om dit wel te doen. Het kan ook zijn dat die persoon het niet bewust deed.  


TIP 2.Speel in op het verantwoordelijkheidsgevoel en de empathie van de gast.
Bijvoorbeeld: ‘Meneer, ik zag net dat je je handen niet ontsmette. Van de overheid kregen wij de opdracht er op te letten dat iedereen zich aan deze regel houdt. Ik hoop dat je dit begrijpt.’ 
Moet je toch een 2de keer ingrijpen? Wijs dan op de gevolgen van een overtreding voor jullie, als horecaonderneming maar ook voor de gast zelf Zo maak je het niet te persoonlijk en spreek je het verantwoordelijkheidsgevoel aan van de gast.


TIP 3. Wees eerlijk en consequent.
Spreek al je gasten consequent aan bij het niet-naleven van de regels. Zo vermijd je dat een gast zich geviseerd voelt.
Houdt een hele groep zich niet aan de regels? Probeer dan uit te maken wie het hoofd van het gezelschap is en spreek deze aan.


TIP 4. Help je medewerkers.
In lastige gevallen neem je over van je medewerker. Zo staat je medewerker niet voor schut. Als zaakvoerder straal je ook meer gezag uit. Hoe moeilijk ook, blijf rustig en wees ook nu eerlijk en duidelijk. Wijs er op dat het niet jullie regels zijn maar dat jullie, jullie medewerkers en de andere gasten ze ook moeten naleven. 


TIP 5. Zorg voor duidelijke regels in je horecaonderneming
De gast ziet niet altijd, bij het betreden van je horecaonderneming, hoe de coronaregels bij jou zijn: gebruik je pijlen op de vloer of zijn er aanwijzingen aangebracht op een krijtbord, … Het is vaak een zoektocht naar duidelijkheid.  Probeer op een verstaanbare maar unieke, zelfs humoristische manier te wijzen op de regels zoals in dit filmpje. Benader je gast wat informeler - zonder vriendschappelijk te worden. Zie het als tegemoetkoming, waardoor je je gast toch een warm en gastvrij gevoel geeft.  


Bron: Hospitality Management 15/07/2020 “Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd” Thijs Jacobs.