Hoe beschermen topchefs hun creativiteit?
25/09/2017
Het success van toprestaurants hangt sterk af van de creativiteit van de chef. Door creatieve, en innovatieve gerechten aan te bieden, kunnen ze de concurrentie voor zijn. Daarom is het voor hen belangrijk om hun succesvolle creaties te beschermen tegen imitatie.
Jammer genoeg is het niet makkelijk om culinaire creaties auteursrechtelijk te beschermen. Hoe wapenen topchefs zich dan wel tegen imitatie? Een recente studie bij 132 sterrenchefs identificeerde vijf strategieën:
- 'Begrijp wat je gasten willen’: Topchefs luisteren naar de opmerkingen, wensen, noden van hun gasten en spelen hier continu op in. Deze voortdurende aanpassingen verkleinen de kans op imitatie.
- 'Vergroot je eigen creativiteit’: Topchefs proberen constant zaken uit. Ze gissen en missen, combineren ideeën, benaderen zaken vanuit een andere hoek … Zo kunnen nieuwe en waardevolle ideeën ontstaan die moeilijk te imiteren zijn.
- 'Ontwikkel je eigen creatief proces’: Topchefs volgen een systematisch plan wanneer ze nieuwe dingen ontwikkelen. Dit plan vertrekt van hun eigen kennis, ervaring en persoonlijkheid maar laat ook plaats voor feedback van anderen (gasten, collega’s, leveranciers, critici, bezoekers van gastronomische conferenties ...)
- 'Verwerf de nodige kennis om je ideeën te realiseren’: Sterrenchefs hebben een doorgedreven kennis van producten, technieken, technologieën, kosten, prijzen… Deze unieke know-how zorgt dat ze hun creatieve ideeën ook kunnen realiseren en verkleint de kans op imitatie.
- 'Verzamel professionele vaardigheden’: Top chefs kunnen dingen die anderen niet kunnen. Dit zorgt ervoor dat hun gerechten zeer moeilijk te imiteren zijn.
Bron: Presenza, A., Abbate, T., Casali, G.L., & Perano, M. (2017). An innovative approach to the intellectual property in haute cuisine. International Journal of Hospitality Management, 65, 81-88.