Hoe kijken gasten en ondernemers naar duurzaamheid?
17/06/2025
Duurzaamheidsmonitor van de horeca
Duurzaamheid dringt steeds dieper door in het politieke en beleidslandschap. Daarom lanceerde Guidea deze monitor. We gaan dieper in op het belang van enkele duurzaamheidsinitiatieven voor gasten enerzijds, en hoeveel ondernemers al rekening houden met deze duurzaamheidsinitiatieven in hun zaak anderzijds.
Wat zagen we?
Gasten vinden duurzaamheid op zich belangrijk, maar ze hechten tegelijk meer belang aan andere aspecten. Bij eet- en drinkgelegenheden is dit de prijs-kwaliteitsverhouding, gevolgd door netheid, een goede persoonlijke ervaring en gastvrijheid. Bij de logiesaccommodaties zien we een soortgelijk verhaal met prijs-kwaliteit, netheid, een goede ligging en een goed ontbijt.
Gasten van eet- en drinkgelegenheden hechten veel belang aan duurzaamheidsinitiatieven zoals gezonde en seizoensgebonden producten, goede arbeidsvoorwaarden en toegankelijkheid. Ondernemers zetten vooral in op sociale initiatieven zoals arbeidsvoorwaarden en rekening houden met de omgeving, gevolgd door afvalbeheer, seizoensgebonden producten en goed financieel management.
Bij hotels en B&B’s waarderen gasten gezonde producten, afvalbeheer, rekening houden met de omgeving, waterbesparing, goede arbeidsvoorwaarden en toegankelijkheid. Het overgrote deel van de ondernemers passen deze maatregelen al toe.
Over het algemeen kijken ondernemers in de horeca naar de kostprijs en de tijdsbesteding voordat er een investering gedaan wordt. Ook de wensen van de gast blijven belangrijk. Daarnaast zijn wetgeving en al dan niet eigenaar zijn van een pand mogelijke obstakels.
Benieuwd? Hieronder vind je het rapport van de duurzaamheidsmonitor!
Download het rapport van de duurzaamheidsmonitor