Verplichte elektronische factuur vanaf 1 januari 2026
05/03/2025
Vanaf 1 januari 2026 wordt de gestructureerde elektronische factuur verplicht voor alle handelingen tussen ondernemingen.
Vanaf 2026 moet elke factuur tussen Belgische btw-plichtige bedrijven (B2B) in een gestructureerd elektronisch formaat worden verstuurd. Je zal met andere woorden zelf elektronische facturen versturen, maar ook ontvangen.
Het gaat daarbij niet om de ‘gewone’ elektronische factuur die de meeste ondernemingen reeds kennen (bijvoorbeeld een factuur in pdf-formaat), maar wel om een elektronische factuur die wordt opgesteld, verzonden en ontvangen in een gestructureerde vorm. Dit gebeurt via een specifiek platform: het Peppol netwerk.
Peppol is een digitaal netwerk waarmee ondernemers op een veilige manier gestructureerde documenten kunnen uitwisselen, zoals elektronische facturen. Je zal als ondernemer (net als jouw klant) dan ook gebruik moeten maken van een softwarepakket dat compatibel is met Peppol.
Tot en met 31 december 2025 mag je facturen versturen op de ‘oude’ manier, op papier of een pdf-versie, zolang de ontvanger hiermee instemt. Ontvang je vanaf 2026 nog facturen op deze manier, dan zal de btw die je daarop betaalt niet langer aftrekbaar zijn.
Op deze overheidswebsite vind je een handige sectie met veelgestelde vragen alsook meer informatie over hoe je voor te bereiden op deze verplichting.