13/03/2020

Bars en restaurants gaan drie weken dicht. Wat is de impact?


Deze beslissing betekent voor de Vlaamse horeca minimaal €400 miljoen omzetverlies. Voor de Belgische horeca gaat het om €710 miljoen. Deze berekeningen zijn gebaseerd op een extrapolatie van 3 weken omzet uit het eerste kwartaal van 2019.
 

In dezelfde periode vorig jaar boekten de Vlaamse eetgelegenheden (restaurants, fastservice, mobiele eetgelegenheden) €293 miljoen omzet, de drinkgelegenheden €59 miljoen en de catering €48 miljoen[1].


Dit is een verlies van 5% van de totale jaaromzet van eet – en drinkgelegenheden. De economische impact van het coronavirus is hiermee vele malen groter dan de aanslagen in 2016 dat wij op €224 miljoen raamden voor de Belgische horeca[2].


Voor elke week dat (Vlaamse) bars en restaurants moeten sluiten, gaat voor hen €133 miljoen omzet verloren.


Deze cijfers houden geen rekening met het omzetverlies van hotels. Zij worden momenteel geconfronteerd met een stortvloed aan annuleringen.


Thuislevering, indien toegelaten, kan het omzetverlies milderen. De fastservice is daarin beter geplaatst dan restaurants en bars[3]. De huidige crisis kan een aanleiding zijn om thuislevering centraler te plaatsen in het aanbod.


Het omzetverlies zal ook daarna nog doorzinderen.


Bars en restaurants mogen onder de huidige maatregelen weer openen met de paasvakantie. Toch verwachten we niet onmiddellijk ‘business as usual’. Cruciaal is hoe het sentiment onder de bevolking zal evolueren. Dit is afhankelijk van de evolutie van het virus en hoe de overheden de situatie beheren. Mogelijk gaan gezinnen nu al op zoek naar alternatieven voor hun traditionele Paasbrunch en uitstap. Bovendien is er de vraag of leveranciers in staat zullen zijn om de leveringen onmiddellijk herop te starten? De aanvoer van sommige producten kan na drie weken inactiviteit in het gedrang komen. Ook in de eerste weken na de heropening zal er bijkomend omzetverlies geleden worden.


Eens het coronavirus uit het land is en het sentiment genormaliseerd, kan de omzet van restaurants en bars snel normaliseren. Dit was ook zo na de aanslagen in 2016. Hotels kunnen de gevolgen langer voelen en zijn afhankelijk van het herleven van het internationale toerisme.

 

[1] Daar scholen sluiten en evenementen worden afgelast wordt ook de catering tot een minimum herleid.

[3] Online bestellingen vertegenwoordigen 14% uit van de omzet bij de fastservice in vergelijking met 2,5% bij restaurants en 0,6% bij de drinkgelegenheden (Euromonitor 2019)