07/11/2019

Zo verhoog je je tevredenheid als horecaondernemer

Ben jij tevreden met je ondernemerschap in de horeca? Denk jij dit werk vol te kunnen houden tot je pensioen? Leer hier hoe je je tevredenheid als horecaondernemer opkrikt!

Als horecaondernemer heb je het niet altijd gemakkelijk. Uit onderzoek van de Stichting Innovatie & Arbeid (SERV) blijkt dat slechts een op de drie (34%) horecaondernemers tevreden is met zijn/haar ondernemerschap en denkt het te kunnen volhouden tot het pensioen. De Stichting wil deze tevredenheid opkrikken en reikt je hiervoor vier sleutels aan:

Sleutel 1. Werkbaar werk

Werkbaar werk is werk dat je motiveert en kansen geeft om bij te leren. Het is werk dat je niet overspannen maakt en ruimte laat voor je gezin, vrienden of hobby’s. Werkbaar werk heeft een zeer sterke invloed op je tevredenheid als ondernemer. Uit onderzoek blijkt dat Vlaamse horecaondernemers minder werkbaar werk hebben dan hun collega’s uit andere sectoren.

Sleutel 2. Voldoende competenties

Competenties verwijzen niet alleen naar je basisopleiding en eventuele andere diploma’s die je hebt. Ook je leermogelijkheden, permanente vorming en je technische- en managementcompetenties spelen een rol. Het geheel van je competenties heeft een positief effect op jouw tevredenheid als ondernemer. Onderzoek toont dat Vlaamse horecaondernemers minder (sterke) competenties hebben dan de gemiddelde Vlaamse ondernemer.

Sleutel 3. Goede sociaaleconomische prestaties

Goede sociaaleconomische prestaties betekenen dat je tevreden bent over je inkomen, de financiële toestand van je zaak, je onafhankelijkheid, je verantwoordelijkheid, je sociale bescherming en de mate waarin je denkt dat je actief kan blijven en je zaak zal blijven evolueren. Hoe beter je sociaaleconomische prestaties, hoe hoger je tevredenheid met je ondernemerschap. Onderzoek wijst uit dat de sociaaleconomische prestaties van horecaondernemers sterker onder druk staan dan die van niet-horecaondernemers.

Sleutel 4. Sterk professioneel netwerk

Een sterk professioneel netwerk heb je als je goede samenwerking hebt met je personeel, vennoten, partner, leveranciers, gasten, beroepsverenigingen, ondernemersorganisaties, lerende netwerken, sociale netwerken… Hoe sterker dit netwerk, hoe tevredener je bent met je ondernemerschap. Uit onderzoek blijkt dat Vlaamse horecaondernemers zich minder gesteund voelen door een professioneel netwerk dan de doorsnee Vlaamse ondernemer.

 

Benieuwd hoe jij deze 4 sleutels verbetert? Lees hier de tips vanaf bladzijde 47!