16/10/2019

Motivaties en frustraties van 4 generaties horecawerknemers

Wat motiveert je werknemers? Wat frustreert hen? Om deze vragen te beantwoorden, liet KHN een aantal groepsdiscussies uitvoeren bij 4 generaties horecawerknemers. Deze generaties vertegenwoordigden de volledige werkzame bevolking. 

Uit de discussies leidden ze af dat:

1. Horecawerknemers van alle generaties gemotiveerd raken door:

  • de gastgerichtheid en het vele contact met mensen,
  • de waardering van gasten en het management,
  • de collegialiteit en een fijne werksfeer, en
  • de flexibele werktijden.

2. Horecawerknemers van alle generaties gefrustreerd raken door:

  • slecht werkende collega’s,
  • een slechte interne communicatie,
  • de hoge werkdruk,
  • het personeelstekort,
  • een beperkt carrière perspectief, en
  • vervelende gasten.

3. Er ook verschillen zijn in motivaties en frustraties tussen de verschillende generaties:

  • Zo raken werknemers uit generatie X (°1956 – °1970) en de pragmaten (°1971 – °1985) ook gefrustreerd door het gebrek aan passie en kwaliteiten bij hun jonge collega’s en de lange shifts zonder pauze. Ervaren collega’s motiveren hen dan weer.
  • Millennials (°1986 – °2000) raken gefrustreerd door een te beperkte verloning. Lange shifts zonder pauze waardoor ze veel kunnen verdienen, motiveren hen.
  • Ook Generatie Z (°2001 en later) raakt gemotiveerd door lange shifts zonder pauze waardoor men veel kan verdienen. 

Op basis van deze resultaten beveelt KHN jou als werkgever aan om in te zetten op goed werkgeverschap en het ontwikkelen van vakkennis en vaardigheden bij je werknemers. Volgens de werknemers uit de discussiegroepen bestaat goed werkgeverschap uit teambuilding, goede communicatie, stressreductie, waardering, eerlijkheid en duidelijkheid. Zo motiveer je je werknemers en vermijd je frustraties. Via het ontwikkelen van vakkennis en vaardigheden verlaag je de werkdruk, verhoog je het werkplezier (vooral van de oudere generaties) en verbeter je het imago van de horeca.