09/03/2018

Zijn digitale marketingstrategieën nu zo belangrijk voor hotels?

 

Vorig jaar verscheen het boek ‘Sociale media en online travel agents in de hotelsector’ naar aanleiding van een onderzoek van Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. In dit boek wordt de werking van sociale media en OTA's - online travel agents uiteengezet en geïllustreerd met voorbeelden uit de hotelsector. De focus van het onderzoek lag op online reputatiemanagement en de impact van sociale media en OTA's op de hotelprestaties in de vijf Vlaamse Kunststeden.

Dit onderzoek is nu ook verschenen in het wetenschappelijk artikel ‘Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance’ (International Journal of Hospitality Management) geschreven door Patrick De Pelsmacker, Sophie van Tilburg en Christian Holthof.

Het artikel neemt verschillende digitale marketingstrategieën onder de loep zoals: 

  • digitale marketing plannen
  • reageren op gastenreviews
  • opvolgen van online review informatie
  • ...

Het artikel stelt in vraag of digitale marketing een directe invloed heeft op de bezetting van hotelkamers en de RevPar (Revenue per available room) en of er een link is  met de hoeveelheid reviews en de waarde (positief versus negatief). Tenslotte gaat het artikel ook in op de vraag of deze effecten anders zijn voor verschillende types hotels (aantal sterren, onafhankelijk hotel versus keten). 

Enkele belangrijke conclusies zijn dat:

  • Goede digitale marketingstrategieën een positieve invloed hebben op de hotelprestaties, dit omdat ze leiden tot:
    • meer reviews van het hotel, wat dan weer zorgt voor een hogere kamerbezetting.
    • positievere reviews van het hotel, wat dan weer leidt tot een hogere RevPar. 
  • Dit is duidelijker aanwezig bij ketenhotels dan bij onafhankelijke hotels.
  • Hotels uit het hogere segment ervaren dit meer dan hotels met een lagere classificatie.