09/03/2017

Trendrapport 2017

Dit Trendrapport spitst zich specifiek toe op het onderzoeken en vertalen van de laatste trends en ontwikkelingen binnen de horecasector. Met pagina's vol voorbeelden, nieuwe inzichten, links, de laatste feiten en cijfers en zoveel meer!

We onderscheiden 8 trends: 

  1. Based on a true story:
    De millennials (geboren 1981-1995) bepalen de trends en waarden van food en smaken: ze houden niet van Fastfood of Processed food. Ze hebben een groter referentiekader van smaken, geuren en texturen. Ze hebben een voorkeur voor vers eten. Calorieën en nutriënten zijn minder belangrijk dan kwaliteit, smaak en ethiek van het eten. ‘A restaurant is not only filling a stomach, It’s feeding souls.’ 
  2. Clockless eating: 
    Voor de millennials is er geen echte grens tussen werk en privé, tussen online en offline.  Er zijn geen traditionele etenstijden. Ze willen zelf kiezen wat ze eten, waar en wanneer. 
  3. Plant based: 
    Tijd om een nieuwe balans aan te brengen in het proteïneportfolio van het huidige restaurantmenu! Het V-woord (Vegetarisch) wordt niet uitgesproken.  Experimenteel, ruig en verfijnd tegelijk en vooral geen aftreksel van vleesgerechten! 
  4. Digital food:
    Technologie slim combineren met een back-to-nature filosofie.  Een open mindset: als we iedereen op deze wereldbol willen blijven voorzien in eten zullen we zowel moeten inzetten op technologische hulp bij onze landbouw als op natuurlijk, lokaal, duurzaam eten. 
  5. Food ethics:
    Food zorgt voor verbinding.  Mensen verkennen eerder elkaars eten dan elkaars religie. Foodkeuzes worden steeds meer een maatschappelijke boodschap. Door andere keuzes te maken, kan je helpen vechten tegen obesitas, food waste, honger, klimaatopwarming,...  
  6. Get personal
    Bouw een persoonlijke band met de klant.  Het lijkt een marketingpraatje, maar het blijft belangrijk: een sterk merk begint bij jezelf, inclusief alle medewerkers. Consequent, transparant, sympathiek. Hou je aan de beloftes die je maakt. Maak slim gebruik van sociale media. Deel informatie van achter de schermen, geef je bedrijf een gezicht.  
  7. Small is the new big
    Horecaconcepten moet helemaal niet meer “big” te zijn om van succes te kunnen spreken. Klein is het nieuwe groot.  Snel inhaken op veranderend bestedingsgedrag en consumententrends is de boodschap! Ook gevestigde grotere restaurantketens & retail proberen hun aanbod hierop aan te passen. 
  8. Take it easy
    Restaurants met flexibele service, kwalitatieve foodtrucks, restaurantmaaltijden aan huis (Deliveroo, take eat easy,…), foodboxen (Hellofresh, Smartmat, Foodbag,…). Er beweegt veel in deze markt en bovendien willen we dat fastfood een gezond, groen en duurzaam gezicht heeft.  

Laat je inspireren en duik in het rapport!


Pdf download Trendrapport horeca 2017