22/09/2016

Nieuwe lichting Jong Keukengeweld

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts heeft samen met Toerisme Vlaanderen, Horeca Vlaanderen, de provinciale toeristische diensten en de steden het startschot gegeven voor de nieuwe campagne van Jong Keukengeweld. De 8ste editie pakt uit met 54 Jong Keukengeweld-chefs, stuk voor stuk topchefs met heel veel respect voor lokale producten. Zij moeten de hele wereld laten weten dat je in Vlaanderen kan genieten aan elke tafel en elke toog.


54 jonge topchefs wisten de vakjury te overtuigen van hun culinaire kunnen. Zij moeten Vlaanderen in binnen- en buitenland nog meer op de kaart zetten als gastronomische topbestemming. Opvallend onderdeel van de imagocampagne is ook nu weer de jongerenactie, waarbij jonge mensen voor een zacht prijsje kunnen proeven van een driegangenmenu van topkwaliteit. Maar de imagocampagne is veel meer dan dat en heeft ook een sterk buitenlands luik. Toerisme Vlaanderen brengt buitenlandse journalisten en reisprofessionals naar de restaurants van de Jong Keukengeweld-chefs. Maar omgekeerd neemt Toerisme Vlaanderen ze ook mee tijdens buitenlandse missies, om daar in de potten te roeren en promotie te voeren voor de Vlaamse gastronomie. En dat is ontzettend belangrijk, want voor maar 40% van alle toeristen is eetcultuur een reden om te reizen.

De jongerenactie van Jong Keukengeweld kent al enkele jaren een groeiend succes. Vorig jaar gingen meer dan 20 000 jongeren in op het aanbod om voor een spotprijs (45 tot 55 euro voor een 3-gangenmenu) te dineren in een toprestaurant. Ook de chefs zelf zijn bijzonder enthousiast over de actie. Net als vorig jaar komen er opnieuw 2 campagneperiodes van telkens 4 weken, een eerste periode al in oktober.

De nieuwe lichting chefs zijn zelfbewust, ondernemend en creatief. Ze gaan voor perfectie zonder gepolijst te zijn. Ze werken graag met lokale producten en streven in alle omstandigheden naar kwaliteit en een zeer hoog niveau. Zij moeten toeristen van over heel de wereld verleiden tot een bezoek aan Vlaanderen. Topchef Gert De Mangeleer is trotse peter van de campagne. Gert is trouwens zélf ex-Jong Keukengeweld.

Na afloop van het lanceringsmoment kregen de gasten een niet alledaags cadeautje mee naar huis, namelijk eetbare grond. Een innovatief idee ontwikkeld in opdracht van de provincie West-Vlaanderen door de Brugse hotelschool Ter Groene Poorte en het Brugse smakenbedrijf Foodpairing.