07/01/2016

Nieuwe projecten zorgen voor innovatie in kusthotels

In het project ‘Hotelinnovatie: een golf van vernieuwing’ presenteren elf kusthotels vernieuwingen ter waarde van ruim vijf miljoen euro. De kusthotels zijn begeleid door het provinciebedrijf Westtoer en Horeca Vlaanderen. De innovatieprojecten zijn gerealiseerd gedurende de voorbije twee jaar. “Hotels blijven een belangrijk onderdeel van het verblijfstoerisme aan de Kust. Met een eigentijds aanbod in de hotels kan de Kust zich onderscheiden”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter van Westtoer.

“In de voorbije twee jaar is het aantal hotels (circa 200) en het aantal hotelkamers (circa 5700) stabiel gebleven. Voor Westtoer en Horeca Vlaanderen is het een doelbewuste keuze om de hotelsector aan de Kust te ondersteunen. Om in een snel evoluerende markt stand te houden, is innovatie een bepalend aspect. Ook op het vlak van logies zijn toeristen op zoek naar nieuwe ervaringen. Beleving, een verrassend aanbod en een goed verhaal zijn sterke elementen die de hedendaagse vakantiegangers boeit”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter van Westtoer. Een innovatiecoach bezocht in de voorbije 2 jaar een 40-tal kusthotels. Door de helft van deze hotels werd een innovatiedossier ingediend bij Westtoer en Horeca Vlaanderen. Een projectjury met experts zoals Christel Cabanier (Mijn restaurant) en Jan Bormans (Flanders DC) kende aan de elf beste projecten een innovatie-impuls toe tussen de 5.000 euro en 15.000 euro. Het bedrag werd toegekend op basis van het innovatieve karakter van het ingediende project en de grootte van de investering. In totaal hebben Westtoer, Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen 300.000 euro geïnvesteerd in het project.

De investeringen van de hotels hebben te maken met inrichting, infrastructuur, arrangementen en gastheerschap. Dit zijn de elf hotels en hun innovatieprojecten: • Hotel Memlinc in Knokke-Heist: om te genieten van een cocktail met zich op zee heeft dit hotel geïnvesteerd in een hippe en trendy rooftop bar. • Hotel José in Blankenberge: dit hotel kiest voor het verhaal van Blankenberge. De kamers zijn vernieuwd met sfeervolle foto’s van de kuststad. • Hotel Bilderdijk in De Haan: het hotel is op zoek gegaan naar de betekenis van de eigen naam en deed een restyling gebaseerd op de literaire erfenis van dichter Willem Bilderdijk. • Grand Hotel Belle Vue in De Haan: een nieuwe welness kadert in het hotelthema ‘à la recherche du temps perdu’. • Hotel Rubens in De Haan: dit hotel kiest voor een echte kustbeleving door de restyling van de buitenruimtes en door de inrichting van de kamers met kustfoto’s. Origineel is het initiatief waarbij de gastvrouw haar hotelgasten uitnodigt aan haar strandcabine aan zee. Met een hapje en een drankje brengt zij het verhaal van De Haan en de omgeving. •Hotel Andromeda in Oostende: de ontbijtzaal is op eigentijdse wijze gerenoveerd. De zaal bevindt zich op de eerste verdieping en biedt zicht op zee. Ook het concept van het ontbijt (met bediening of zelfbereiding) maakt deel uit van het geheel. Het hotel opent tevens een nieuwe bar met zicht op zee. • Hotel Bero in Oostende: dit hotel kiest voor duurzaam ondernemen met milieuvriendelijke kamers (ecokamers) en de recuperatie van onder andere het energieverbruik van de lift. • Hotel ’t Kruishof in Oostende: dit hotel creëert een thuisgevoel voor families met de nieuwe familiekamers en de polyvalente ruimte voor gezinnen (met biljarthoek, kookhoek, speelhoek en salon met televisie). • Hotel Cosmopolite in Nieuwpoort: dit hotel biedt een VIP-arrangement aan rond shopping in Nieuwpoort. Gasten in het hotel krijgen een goodiebag met folders en gadgets van de winkels waarmee wordt samengewerkt. Er is een applicatie ontwikkeld met de winkelroute en een butlerservice: aangekochte goederen worden door de winkels naar de kamer van het hotel gebracht. Het hotel presenteert ook een nieuwe trendy bar. • Hotel Soll Cres in Koksijde: Soll Cress richt zich met een originele concept in de hotelwereld tot de nieuw samengestelde gezinnen. Een volledige verdieping met drie slaapkamers en twee badkamers zorgen voor rust en privacy voor alle gezinsleden. • Hotel Maxim in De Panne: in dit Retro Boutique Hotel wordt het verhaal en de stijl van de jaren ’70 in ere hersteld.

Het project ‘Hotelinnovatie: een golf van vernieuwing’ werd gerealiseerd met de steun van het Impulsprogramma Kust van de Vlaamse regering. Intussen hebben ook 49 kusthotels het kwaliteitslabel voor een kwalitatieve dienstverlening (Q-label) verdiend. Dit is ongeveer 25% van het totale aantal hotels aan de Vlaamse Kust. Hiermee tonen de kusthotels duidelijk dat ze de kaart trekken van kwaliteit en innovatie.

Bron: Westtoer 15 december 2015