Aangifte voor camerabewaking
14/03/2025
Wat?
Als je een bewakingscamera plaatst en in gebruik neemt, doe je hiervan aangifte. Vóór 25 mei 2018 gebeurde dit bij de Privacycommissie via een specifieke elektronische aangifteprocedure, namelijk een thematische aangifte.
Vanaf 25 mei 2018 geef je je bewakingscamera's aan via een elektronisch loket dat ook de aangiften van alarmsystemen ontvangt.
Let wel: Zijn je bewakingscamera's reeds aangegeven op het elektronisch loket van de commissie van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (CBPL), dan geef je je camera's opnieuw in op de nieuwe applicatie. Dit is nodig om je gegevens bij te werken.
Je houdt vanaf nu door de Europese Verordening Gegevensbescherming (GDPR) ook een register bij om je beeldverwerkingsactiviteiten bij te houden. Zo kan GDPR op aanvraag haar controleopdracht uitvoeren. Dit register zal een, al dan niet elektronische schriftelijke vorm aannemen en moet worden bijgewerkt.
De aangiften van je bewakingscamera's zijn gratis en tenminste jaarlijks te valideren.
Alle info nodig om je camerabewaking correct uit te voeren, heeft justitie gebundeld.
Eens je beslist dat je één of meerdere camera's plaatst, ben je verplicht deze aan te geven. Bovendien breng je ook de politiediensten hiervan op de hoogte. Hoe je op een correcte manier je aangifte doet, kan je lezen op de website van justitie.
Praktisch
Hoe je precies de aangifte van de bewakingscamera's invult, wordt je duidelijk gemaakt in verschillende stappen.
Hoe je precies de aangifte van de bewakingscamera's invult, wordt je duidelijk uitgelegd in de verschillende besproken stappen.