Tieners vinden vooral lekker eten belangrijk

06/09/2018

Het Foodservice Instituut Nederland voerde onlangs een onderzoek naar het koop- en consumptiegedrag van tieners of de zogenaamde Generatie Z. Dit deden ze in samenwerking met studenten van de Hotelschool Maastricht die meer dan 1000  leerlingen van de middelbare school bevroegen.

Wat vindt de Generatie Z belangrijk bij  kopen van een product?

  • Dat het lekker is.
  • Dat het goedkoop is.
  • Dat het makkelijk te eten is.
  • Dat het gezond is.

Duurzaamheid, dat het bij je past en dat het product een verhaal heeft scoren dan eerder laag.


Meisjes hechten meer belang aan gezond eten

Vers en gezond eten speelt zeker een rol bij tieners. Meer dan 40% van de jongens geeft aan belang te hechten aan vers en gezond, terwijl dat bij de meisjes zelfs tussen 60% en 70% is. Dit bewustzijn daalt wel als je hen vraagt als ze kijken naar de ingrediënten op de verpakking. Dan liggen de percentages heel wat lager: net geen 20% bij de jongens en rond de 30% bij de meisjes.

Vooral bij de aankoop van drank maken de leerlingen bewuste keuzes. Meisjes kiezen ook hier vaker water als alternatief, terwijl jongens dan eerder voor een sportdrank kiezen.  Frisdrank blijft toch bovenaan de lijst staat als favoriete drank aankoop zowel bij meisjes als bij jongens. Ook bij de tussendoortjes geven de jongens aan meer snacks te kopen dan meisjes.

Benieuwd naar meer over de eetcultuur van de Generatie Z. Lees dan het artikel van Het Food Service Instituut.